زمان کنار آمدن و درک خطا های گرامری زبان آموزان

برخلاف تصور یادگیری هرچه بهتر، یاد دادن برخی دستورات گرامری نه تنها نمی تواند کیفیت مطالب آموزش داده شده را بالا ببرد، بلکه تنها به عنوان شیوه ای وقت گیر و در راستای کدگذاری نوشته گزارش می شود

0
40
زمان کنار آمدن و درک خطا های گرامری زبان آموزان

“گرامر یکی از اصلی ترین بخش هایی بوده که در طی آموزش زبان به دانش آموزان به عنوان مورد مهمی قلمداد می شده است ولی در صورت سخت گیری می تواند یادگیری در زبان آموزان مختل کرده و علاقه آنها را از بین ببرد” 

چه غم انگیز است که دوباره مجبور باشیم به سیستم سال ها پیش در راستای ارئه دستورات گرامری به دانش آموزان بازگردیم. به عنوان فردی که سال ها به عنوان مسئول زبان انگلیسی و تربیت معلمان انگلیسی، افراد بسیاری بوده که همیشه سعی داشته اند به معلمان آموزش دهند چطور از اعمال دستورات گرامری سخت و بی معنی به دانش آموزان صرف نظر کنند. برخلاف تصور یادگیری هرچه بهتر، یاد دادن برخی دستورات گرامری نه تنها نمی تواند کیفیت مطالب آموزش داده شده را بالا ببرد، بلکه تنها به عنوان شیوه ای وقت گیر و در راستای کدگذاری نوشته گزارش می شود. این شیوه آموزش درست شبیه به قاچ کردن و جدا کردن تمامی محتوای کیکی پخته شده و یاد دادن اسامی تک تک موادی که برای پخت این خوراکی خوشمزه مورد استفاده قرار گرفته است می ماند، و در نهایت مورد اصلی که لذت و طعم خوب کیک قلمداد می شود بطور کل چشم پوشی می شود.

صرف نظر از تمامی این سخت گیری ها، دادن فرصت هایی برای مکالمه هرچه بیشتر به کودکان و تشویق به استفاده هرچه واضح تر و ارائه محصول نهایی باکیفیت چیزی است که مورد نیاز تمامی دانش آموزان زبان از طرف متخصصان پیشنهاد داده شده است.

دو مدرس برتر زبان و آکادمیسین به نام های روزن (Harold Rosen) و هریس (RJ Harris) دکترای خود را در راستای مطالعه تأثیر گرامر بر روی تدریس انشا نویسی دانش آموزان ارائه داده اند. بررسی هریس نشان داده است تمرکز بیش از اندازه بر روی محتوای گرامری زبان نه تنها نمی تواند تأثیر چشم گیری بر روی روند انشا نویسی دانش آموزان داشته باشد، بلکه در برخی موارد به عنوان فاکتوری مضر برای آنها به شمار می آید.

این مسأله ای است که طی سال ها و در راستای بررسی ها و مطالعات متخصصان به دست آمده است. اگر تجربه برآن بود تا انباشته و یافته های تاریخی مهم و مأثر خود را به تا اندازه مسأله آموزش و پرورش در نظر نگیرد بنابراین ما به عنوان افراد موظف به ارائه بهترین شیوه آموزشی در موقعیت غیر قابل درکی قرار می گرفتیم. ولی نکته جالب اینجاست که چطور سیاست مداران، بدون داشتن تجربه آموزشی و بدون اطلاع از بهترین شیوه آموزشی، مدارس را در مورد برنامه های آموزشی بی تأثیر مجبور می کنند.

با کمی درک متوجه خواهیم شد که چطور متخصصان ما را از تمرکز بی مورد در جهت مسائل گرامری و سخت گیری به دانش آموزان منع می کند. برای آموزش هرچه بهتر زبان آموزان بهترین روش جلب نظر و ایجاد علاقه در آنها می باشد؛ مواردی که با خرید کتاب های داستانی و مطالب جالب خواندنی و کمک به آنها در راستای درک زیبایی زبان به وجود خواهد آمد. همیشه تا میزان یادگیری گرامر پایه برای آموختن ضروری می باشد ولی در صورت مواجه با دانش آموزانی که یادگیری را بیشتر از جنبه شنیداری، مثل تلویزیون و شبکه های اجتماعی، فرا می گیرند بنابراین تمرکز بر روی نکات گرامری و اصلاحات و سخت گیری نسبت استفاده هرچه درست از آن به میزانی کاری غیر منطقی به شمار می رود.

به عنوان مدرس زبان، واقع بین بودن شرط اول ماجرا است و همیشه باید نیاز زبان آموزان را در همان مراحل اول درک کرد. بخصوص در مورد زبان انگلیسی که هم اکنون بیشتر از طریق داشتن مکالمه و دایره لغات بالاتر مورد بررسی قرار می گیرد، گرامر در گروه محتوایی قرار می گیرد که توجه به آن می تواند جز از بین بردن علاقه و انگیزه یادگیری زبان آموزان جنبه دیگری نخواهد داشت.

افزودن دیدگاه