استرس یکی از اصلی ترین مقصر ها در راستای مشکلات پوستی

0
43
استرس یکی از اصلی ترین مقصر ها در راستای مشکلات

“استرس می تواند در راستای تغییراتی که در بدن و جریان خون به وجود می آید، باعث بروز مسائل پوستی نفرت انگیز مثل آکنه، چین و چروک و جوش ها بر روی پوست شود”

علاوه بر مشکلات سلامتی، آیا می دانستید این حس می تواند مشکلات جدی را برای پوست شما به وجود بیاورد؟ طبق گفته های متخصص امراض پوستی New York City، تقریبا ۵۰ درصد افرادی که به مطب او مراجعه می کنند دچار مسائل و مشکلات پوستی می باشند که بطور مستقیم با استرس در ارتباط می باشد. علاوه بر خستگی و دمقی که استرس در شما به وجود می آورد، این حس قادر است در راستای اثرات عصبی و هورمونی که در بدن شما به وجود می آورد مستقیما پوست شما را با مشکل مواجه کنند.

مسأله را با داستانی ساده شروع می کنیم: زمانیکه اجداد غارنشین ما با خطری مواجه می شدند، مثل حمله یک ببر تیز دندان، در این صورت استرسی که در آنها به وجود می آمد نوعی حالت غریزی “جنگ و یا گریز” (Fight-or-Flight Response) را در آنها به وجود می آورد. از آنجاییکه انسان های امروزی نیازی ندارند تا در مورد ببر ها و موجودات وحشی نگران باشند، استرسی به شیوه مدرن وجود دارد نیز همانند فرآیند هایی دیده می شود که در گذشته بین اجدادمان عمل می کرده است.

استرس مداوم آدرنالین بدن را افزایش داده و از این طریق میزان کورتیزول طبیعی که از طریق غده آدرنالین تولید می شود را به شکلی غیر طبیعی بالا می برد. آدرنالین هم به عنوان انتقال دهنده عصبی و هم به عنوان هرمونی به نام نوراپی نفرین (Norepinephrine) شناخته می شود. به عنوان انتقال دهنده عصبی، آدرنالین حالت بیش فعالی را برای مغز به وجود آورده و زمانیکه به عنوان هورمون عمل می کند وارد جریان خون شده و تمامی ارگان ها مثل پوست را تحت تأثیر قرار می دهد. علاوه بر این، کورتیزول، که به عنوان هورمون استرس نیز شناخته می شود می تواند مسائل جدی را برای سیستم ایمنی بدن انسان ایجاد کند. استرس یک پدیده فیزیولوژیکی به حساب آمده که در نتیجه پوست شما را به عنوان نمونه ای بی گناه دچار مسائل جدی می کند. سه مورد از مشکلات پوستی مربوط به استرس وجود دارد:

آکنه

اولین مورد مربوط به آکنه می شود، هر دو آدرنالین و کلسترول چربی پوست را تحت تأثیر قرار می دهند. زمانیکه میزان این ترکیب ها افزایش پیدا می کند. بدن چربی بیشتری تولید کرده و در ادامه استرس، ترکیب چربی نیز مختل و در نتیجه سنگین تر و غلیظ تر می شود. به جای اینکه روغن تولیدی به حالتی نرمال و رقیق در بدن جریان داشته باشد این ترکیب بیشتر شبیه به روغن جامد عمل خواهد کرد. در نتیجه منافذ پوست مسدود و دانه های سر سیاهی بر روی آن پدید می آیند.

خستگی و پیری پوست

دومین مورد مربوط به پوستی خسته و بی جان می شود. زمانیکه حالت غریزی جنگ و یا گریز در طی استرس به وجود می آید، بدن سریعا گردش خون را منحرف کرده و به ارگان های طبیعی بدن منتقل می کند: قلب، مغز، ریه ها و کلیه ها. این شووه حالتی را برای بدن تضمین می کند که ارگان های اصلی قادر باشند تا در مقابل استرس از خود دفاع کنند. در این میان، متاسفانه سهمیه بندی جریان خون به ضرر پوست شما تمام می شود که در این میان پوست صورت به دلیل جریان های کم تری بیشتر از هر قسمت دیگری دچار مشکل خواهد شد. این کاهش جریان پوست را به مرور خسته و پیر کرده و در نتیجه رنگ آن نیز آرام آرام شادابی خود را از دست داده و در نتیجه صورت همواره خسته و ناسالم به نظر خواهد رسید.

چین و چروک ها

در نهایت قضیه چروک ها هستند که در نتیجه استرس بر روی پوست به وجود می آیند. این حس باعث می شود ماهیچه ها سفت شده که در هر دو حالت حمله و یا گریز در بدن به وجود می آید. این سفت شدن عضلات به این معنی است که استرس می تواند باعث مواردی دیگری جون گرفتگی عضلات کمر نیز باشد. اگر دوست دارید همیشه پوستی زیبا و شاداب داشته باشید تا جاییکه می توانید از استرس دوری کنید. چراکه سفتی عضلات بر روی صورت نیز دیده شده و باعث به وجود آمدن چروک ها بر روی آن می شود.

خوشبختانه بر خلاف اجداد غارنشین، هم اکنون شیوه های درمانی و مواردی جهت پیشگیری از پیری پوست و شادابی آن وجود داد. مرطوب سازی و لایه برداری به همراه مصرف ویتامین سی تولید کولاژن (Collagen) را افزایش داده و در نتیجه چرین و چروک ها را به مرور رفع می کند.

برخی از ورزش ها مثل یوگا و مدیتاسیون نیز جزء مواردی هستند که می توانند تا میزان چشم گیری از استرس جلوگیری کنند. سعی کنید همیشه خواب کافی را در نظر گرفته و از ویتامین بی کمپلکس ( B-Complex) نیز تا حد امکان استفاده کنید. تولید این ویتامین-به عنوان فاکتور اصلی جهت آرام سازی سیستم عصبی-در راستای استرس بسیار کاهش می یابد و بنابراین باید همیشه میزان آن با مصرف مقدار معینی از ویتامین مربوطه تأمین شود. سعی داشته باشید تا هر روز یک عدد از این قرص را به همراه غذا مصرف کنید. و در نهایت اینکه مصرف کافئین مثل قهوه را بعد از ساعت ۴ بعد از ظهر به کلی فراموش کنید.

دفعه بعدی که دچار استرس می شوید سعی کنید با چند نفس عمیق حالت غریزی حمله و یا گریز خود را کنترل کرده و تا جاییکه می توانید از محیط استرس زا بیرون آمده تا از این طریق از پوست خود در برابر استرس محافظت کنید.

Warning: A non-numeric value encountered in /home/madnic/domains/madnic.ir/public_html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 326

افزودن دیدگاه