افرادی که مدام در حال انجام فعالیت های ذهنی هستند، ریسک ابتلا به بیماری زوال عقل کم تر در آنها دیده میشود

یک تمرین ذهنی مناسب برای تقویت ذهن می تواند شامل درجه متفاوتی از تحریک های ذهنی باشد که به طور کل تشخیص یک مشکل و فکر کردن و تمرکز برای یافتن راهکاری برای آن را شامل می شود

0
45

“فعالیت ذهنی یکی از ماثرترین راه ها برای مبارزه با بیماری زوال عقل (Dementia) و آلزایمر (Alzheimer’s Disease)”

به گزارش یک مطالعه جدید، فعالیت ذهنی که نورون های مغز را تحریک میکند، می تواند مغز شما را در برابر پیری محافظت می کند، حتی اگر شما از لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا زودهنگام به بیماری زوال عقل و یا آلزایمر باشید. بر اساس مطالعات انجام گرفته در کلینیک سلامتی مایو (Mayo Clinic) که تعداد ۷۰ فرد در سنین بالا را مورد بررسی قرار داده است، کارهایی که با انجام آنها می توانید ذهن خود را همیشه در حالت آماده باش نگه دارید می توانند شامل: کار با کامپیوتر، درست کردن کاردستی، بازی کردن و شرکت در فعالیت های گروهی باشد که در طی آنها ریسک ابتلا به بیماری ها گفته شده در سنین پایین تا میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

به گفته دکتر پترسن (Dr. Ronald Petersen)، مدیر کلینیک مایو در بخش مرکز تحقیقات مربوط به بیماری آلزایمر در راچستر، مینه‌سوتا (Alzheimer’s Disease Research Center in Rochester, Minn): “انجام فعالیت های گروهی به طور کل خطر ابتلا به بیماری های مربوط به فعالیت های فکری در افراد را کاهش می دهد.”

محققان همچنین به این نتیجه رسیدند که، فعالیت ذهنی حتی برای افرادی که دارای آپولیپوپروتئین ای (APOE)-نوعی ریسک ژنتیکی که باعث ابتلای فرد به آلزایمر و زوال عقلی می شوند-مفید خواهند بود.

محققان برای انجام مطالعات خود تعداد ۱۹۰۰ زن و مرد را که از لحاظ ذهنی کاملا سالم بودند در کلینیک مایو به مدت چهار سال مورد بررسی قرار دادند. سن میانی آنها به هنگام شروع تحقیقت ۷۷ گزارش شده است. در طی این مدت مطالعه، ۴۵۰ نفر از اینها کم کم نوعی اختلال ذهنی را از خود نشان دادند که هرچند خفیف ولی همین میزان زمینه و علامت ابتلا فرد به بیماری آلازایمر در سال های بعدی را نشان می داد.  

هرچند این مطالعه به طور دقیق برای بررسی دلیل و میزان تاثیر فعالیت ذهنی مشخصی طراحی نشده است، ولی مشخص می کند که فعالیت های فیزیکی تا میزلان کلی ۱۰۰ درصد روی ذهن افراد تاثیر مثبت می گذارد.  

۳۰ درصد با استفاده از کامپیوتر

۲۸ درصد با فعالیت های گر چه هنر

۲۳ درصد فعالیت های اجتماعی

۲۲ درصد با بازی کردن

در نهایت محققان به این نتیجه رسیدند افرادی که در هفته دو یا سه بار فعالیت های مربوط به به کار گیری ذهن را انجام می دهند، کم تر از افرادی که فقط دو یا سه بار در ماه این فعالیت ها را انجام میدهند دارای دچار اختلالات ذهنی می شوند. در این میان خواندن کتاب و  روزنامه به اندازه انجام فعالیت های ذهنی کارساز گزارش نشده است.

یک تمرین ذهنی مناسب برای تقویت ذهن می تواند شامل درجه متفاوتی از تحریک های ذهنی باشد که به طور کل تشخیص یک مشکل و فکر کردن و تمرکز برای یافتن راهکاری برای آن را شامل می شود. به عنوان مثال فرد مسنی را در نظر بگیرید که به طور منظم کار با کامپیوتر را شروع کرده است، از همان ابتدای کار به دلیل آنکه کار با این سیستم نیازمند نوعی چالش برای حل مشکل می باشد و فرد مسن نیازمند یافتن راهکاری برای جبران اشتباه صورت گرفته می باشد، به طور مداوم مغز خود را به چالش می کشد.

به گفته رایت (Wright) “انجام فعالیت های مربوط به مغز در طی سال ها، مغز را پرورش داده و باعث می شود که در سنین بالا ذهن هوشیاری بالا و عملکرد بهتری داشته باشد.” البته باید در نظر داشت که انجام این فعالیت ها تنها شامل نگاه کردن به موضوع مورد بررسی نمی باشد بلکه این کار باید به همراه حرکت دست ها و در کل فعالیت های بدنی و استفاده از قدرت تخیل افراد همراه باشد.  

زیاده روی در انجام این فعالیت ها توصیه نمی شود بلکه باید تا میزانی از این فعالیت ها کمک گرفت تا به جای لذت بردن، انجام این کارها تبدیل به یک باید در زندگی نشود.

Warning: A non-numeric value encountered in /home/madnic/domains/madnic.ir/public_html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 326

افزودن دیدگاه