آیا دویدن به زانوها آسیب می رساند؟

محققان انتظار داشتند تا میزان مولکولی که باعث به وجود آمدن التهاب در مفصل زانو می شود بعد از دویدن افزایش پیدا کند اما بر خلاف انتظار این اتفاق پیش نیامد

0
45
دویدن بر اساس باورهایی که در طول مدت های طولانی شنیده شده است می تواند برای زانوها مضر باشد

“دویدن بر اساس باورهایی که در طول مدت های طولانی شنیده شده است می تواند برای زانوها مضر باشد به طوریکه با گذشت زمان افرادی که به مدت طولانی می دوند از درد آرتروز، دردهای مفصلی و دیگر آسیب های ناشی از دویدن شکایت می کنند”

اما بر اساس مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته، ۳۰ دقیقه دویدن متوسط در روز می تواند خلاف این گفته بوده بطوریکه به مرور نه تنها باعث ساییدگی در قسمت زانوها نشده بلکه التهاب را نیز در بخش زانو کاهش می دهد. بنابراین سوالی که مطرح می شود کمی گیج کننده است، که آیا واقعا دویدن متوسط باعث از بین رفتن تدریجی مفاصل زانو شده و یا به طور کل برای کارایی زانو ها می تواند مفید باشد؟

بر اساس گزارشی که در مجله اروپایی فیزیولوژی چاپ شده، محققان در دانشگاه بریگم یانگ (Brigham Young University) از ۱۵ فرد سالم بین ۱۸ تا ۳۵ سال که همه دونده های سالمی بودند خواستند تا در این آزمایش شرکت کنند. طبق برنامه مشخصی نمونه خون این افراد و همچنین مایع مفصل قبل و بعد از دویدن به مدت ۳۰ دقیقه بر روی تردمیل مورد آزمایش قرار گرفت. برای اطمینان بیشتر از نتایج به دست آمده نمونه های مربوطه در زمانیکه افراد تحرکی نداشتند نیز مورد آزمایش قرار گرفت.

محققان انتظار داشتند تا میزان مولکولی که باعث به وجود آمدن التهاب در مفصل زانو می شود بعد از دویدن افزایش پیدا کند اما بر خلاف انتظار این اتفاق پیش نیامد. در عوض آنها متوجه شدند که نشانگر التهابی بعد از ۳۰ دقیقه دویدن کاهش پیدا کرده است.

طبق گفته های نویسنده این آزمایش سیلی (Matt Seeley)، استادیار علوم ورزشی در دانشگاه بریگم یانگ: “ما انتظار داشتیم تا میزان این مولکول در فرد افزایش پیدا کند اما کاملا برعکس این انتظار اتفاق افتاد که به طور کل می توان انتظار داشت که دویدن می تواند برای زانوها مفید بوده و آنها را تقویت کند.”

اما بر خلاف این نتایج به گفته دکتر فیلی (Brian Feeley) جراح ارتوپد در دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو: “ما نمی توانیم بر اساس این نتایج به طور قطع نتیجه بگیریم که دویدن برای برای زانوها مفید می باشد همانطور که تعداد افراد مورد آزمایش نیز بسیار کم می باشد. با توجه به اینکه افراد متفاوتی که برای مدت های طولانی می دوند واکنش های متفاوتی را از خود نشان می دهد. برخی از آنها بعد از سال ها هنوز زانوها و بدنی سالم داشته در حالیکه برخی دیگر دچار آرتوروز و مشکلات جدی شده اند.”

مسافت در نظر گرفته شده جهت اجرای این آزمایش بسیار کم می باشد به طوریکه که ۳۹ دقیقه دویدن برای افراد ورزشکار مدت زمان بسیار کمی به حساب می آید پس بار دیگر نمی توان نتیجه گرفت که داده ها می توانند به دور از هر اطلاعات غلطی باشند.

هر دو این پزشکان معتقدند که دویدن مسافت های کوتاه به طور کل نمی تواند برای زانوها مفید باشد. که در این حال موارد دیگری چون وزن بالا، ژنتیک در این میان می توانند در بروز این التهاب های مربوط به زانوها تاثیر داشته باشند. آزمایشات بیشتری برای رسیدن به نتایج بهتر همچنین نیاز است ولی باید این را در نظر داشت افرادی که به طور متوسط مسافتی را برای دویدن انتخاب می کنند می توانند التهاب های زانو ها را کاهش داده ولی همواره باید به دردها و باد کردن های بدن نیز توجه داشت تا هرچه زودتر بتوان از آرتروز و دردهای شدید پیشگیری کرد.

Warning: A non-numeric value encountered in /home/madnic/domains/madnic.ir/public_html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 326

افزودن دیدگاه