دنبال کردن رژیم های غذایی خالی از گلوتن می تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش دهد

نمونه های دیگری از مواد غذایی هستند که می توانند حاوی میزان مناسبی از گلوتن باشند که در این میان می توان به تمامی غلات سبوس دار اشاره کرد که می توانند ریسک ابتلا به دیابت را تا میزان قابل توجهی کاهش دهند

0
34
دنبال کردن رژیم های غذایی خالی از گلوتن می تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش دهد

“گلوتن نقش بسزایی در راستای تامین سلامت بدن انسان دارد ولی متاسفانه در سال های اخیر و به دلیل اطلاعات غلط در رابطه با کاهش وزن مصرف آن تا میزان بالایی کاهش یافته است”

انسان ها نمی توانند بدون نان زندگی کنند، این به آن دلیل است که خوردن نان می تواند فواید بسیاری داشته باشد. به دلیل گفته های افراد مشهور و برخی از متخصصان تغذیه، نخوردن گلوتن در سال های اخیر و حذف آن از رژیم غذایی افراد تا میزان قابل توجهی رویت شده است. بسیاری از ما شنیده ایم که دنبال کردن رژیم های غذایی بدون گلوتن می تواند اندام ما را در هر روز لاغر و لاغر تر کند و همچنین همه ما از منابع حاوی گلوتن باخبر هستیم و اگر آن را از رژیم خود حذف کنیم در واقع خوردن غلات مثل گندم، چاودار، جو , و گندم آلمانی را بطور کل فراموش کرده ایم.

اما این را باید بدانیم که مطالعات جدید خوردن این ترکیب و فواید مربوط به آن را تایید کرده و به شدت در مقابل گفته های قبلی حاکی از حذف کلی گلوتن ایستاده است.

محققان از دانشگاه هاروارد رابطه ای بین غذای بدون گلوتن و بروز دیابت نوع دو را کشف کرده اند. از آنجایی که برخی از افراد مجبور هستند به دلایل پزشکی خوردن گلوتن را تا میزان و یا بطور کل حذف کنند، افرادی که صرفا جهت دنبال کردن سبک زندگی خاصی مصرف غلات را کنار می گذارند به بدن خود بسیار آسیب می رسانند. این داده ها به دلیل مطالعات انجام گرفته در رابطه با گلوتن مصرفی ۲۰۰،۰۰۰ فرد در طی ۳۰ سال دارای اعتبار بسیار بالایی می باشد.

مطالعات دقیق و زمانبر انجام گرفته نشان می دهد که، ۲۰ درصد افراد مورد مطالعه که تا  میزان حداکثر از گلوتن ها را در رژم غذایی خود گنجانده اند تا ۱۳ درصد کم تر ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را در مقایسه با افرادی که کمتر گلوتن مصرف می کردند از خود نشان داده اند. این به آن معنی است که خوردن غذا هایی حاوی این ترکیب می تواند ریسک بروز دیابت را بر اساس گفته های نویسنده ارشد مطالعه، زونگ (Geng Zong) از دانشکده مربوط به تغذیه دانشگاه هاروارد (Harvard University’s Department of Nutrition)، تا میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

زونگ به شدت با حذف خوراکی هایی که بطور طبیعی حاوی گلوتن هستن مثل: نان، ماکارونی و تردک ها مخالفت کرده و می گوید: “مواد غذایی که به میزان مورد نیازی گلوتن را در خود جای نداده اند از طرفی هم دارای فیبر های غذایی و مواد مغذی کم تری بوده که در نهایت آنها را در گروه مواد غذایی کم ارزش قرار می دهد.” افراد بدون مبتلا به بیماری سلیاک (Coeliac Disease) می توانند به دلیل جلوگیری از بیماری های مزمن، به خصوص دیابت، گلوتن را از رژم غذایی خود حذف کنند.

البته هنوز مشخص نشده که آیا بطور %۱۰۰ میزان مصرفی این ترکیب باعث کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع دو شده و یا اینکه غذا نیز نقشی مهمی در این روند می تواند داشته باشد. به گفته ملور (Duane Mellor)، دانشیار علوم تغذیه در دانشگاه کانبرا: “نمونه های دیگری از مواد غذایی هستند که می توانند حاوی میزان مناسبی از گلوتن باشند که در این میان می توان به تمامی غلات سبوس دار اشاره کرد که می توانند ریسک ابتلا به دیابت را تا میزان قابل توجهی کاهش دهند.”

حذف این ترکیب مفید، جهت دنبال کردن سبک زندگی خاص به هیج وجه کاری معقول به نظر نخواهد رسید.

Warning: A non-numeric value encountered in /home/madnic/domains/madnic.ir/public_html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 326

افزودن دیدگاه