عاداتی که متابولیسم شما را مختل می کند

راه هایی وجود دارد که در صورت تغییر ندادن آن سوخت و ساز سرعت مورد نیاز خود را از دست می دهد

0
33
عاداتی که متابولیسم شما را مختل می کند

“متابولیسم روندی بوده که در طی آن کالری های دریافت شده در بدن تبدیل به انرژی می شوند که در این میان فاکتور های متنوعی می توانند این رویه را تحت تاثیر قرار دهند مانند جنسیت، سن و ژنتیک”

دلیل اهمیت و تاکید بر هرچه بهتر عمل کردن این شیوه این است که مختل شدن آن می تواند باعث بروز مشکلات سلامتی بسیاری در افراد شود که در اولین مورد کاهش عملکرد باعث تجمع بالای کالری در بدن افراد می شود. با توجه به صحبت هایی در راستای بهتر عمل کردن متابولیسم با فرای (Sidney Fry)، راه هایی وجود دارد که در صورت تغییر ندادن آن، این رویه سرعت مورد نیاز خود را از دست می دهد.

در ادامه به راه هایی اشاره می کنیم که می توانند متابولیسم-سوخت و ساز بدن را مختل کنند:

نخوردن صبحانه – صبحانه به عنوان مهم ترین وعده غذایی در طول روز شناخته می وشد که به دلیل دیر بیدار شدن و یا حتی انجام کار ها و درگیری از خوردن آن صرف نظر می شود ولی این عادت نادرست به عنوان اولین موردی شناخته شده که در صورت تغییر آن می توانیم متابوسیم بدن را مختل کنیم. سعی داشته باشید تا مصرف پروتئین و فیبر ها را در محتوای میز صبحانه خود بگنجانید و از شکر به خصوص نوع صنعتی آن جلوگیری کنید.

مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده – چنین کربوهیدرات هایی به عنوان ترکیباتی کاملا متفاوت از انواعی بوده که بطور طبیعی در غلات، میوه و سبزیجات یافت می شود. هیچگاه به سراغ کربوهیدرات های تصفیه شده مثل آرد و شکر نروید چرا که به دلیل زود هضم بودن این ترکیبات، بدن انرژی بسیار کم تری برای تبدیل آنها به انرژی صرف کرده و در نتیجه سوخت و ساز آن افت می کند. بنابراین مصرف موادی با فیبر بالا می تواند عمل هضم را برای بدن تا میزانی سخت تر کرده و در نتیجه متابولیسم آن را افزایش دهد.

مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) – این شکر بیش از اندازه پروسه شده تنها در سودا دیده نمی شود بلکه در تمامی اسنک غذا ها، بستنی و کراکر نیز یافت می شود. شکر در بسیاری از مواد غذایی بطوری مخفیانه وجود دارد ولی نمونه HFCS آن یکی از اصلی ترین ترکیباتی بوده که سوخت و ساز بدن را می کشد.  برخلاف شکر معمولی، این ترکیب دارای مولکول های قند ناپیوسته بوده که هضم آن را برای بدن راحت تر در نتیجه متابولیسم بدن ار تنبل بار می آورد. البته این مورد را باید به خاطر داشت که HFCS به هیچ عنوان با فروکتوز موجود در میوه یکسان نمی باشد.

نخوردن مقداری غذای کافی و ضروری – اولین مرحله برای به کار انداختن متابولیسم بدن، خوردن غذا و رساندن کالری به بدن است. نخوردن، به میزان خوردن زیاد می توان این رویه را دچار مشکل کند. اگر غذا نخورید و کرمیبات کم تری را وارد بدن کنید در نتیجه سوخت و ساز بدن را در حالت خواب نگه داشته و در نتیجه بعد از مدتی آن را وادار به سوزاندن عضلات بدن می کنید. اگر مواد غذایی کافی برای رساندن انرژی به بدن مصرف نمی کنید بنابراین رویه مربوطه را از عملکرد خود باز داشته اید. سعی داشته باشید تا میزان غذای مصرفی خود را کاهش و در نتیجه تعداد وعده های خود را در طول روز افزایش دهید.

شیوه غلط ورزش کردن – همواره تمامی ما به مرحله از ورزش کردن رسیده ایم که تا چه میزان با بالا بردن روحیه و هرچه بهتر انجام دادن حرکات ورزشی به سوخت و ساز بدن نیز کمک کرده ایم. ولی آیا می دانید که طول مدت ورزش کردن تا چه میزانی گزارش شده است؟ این را همواره به یاد داشته باشید که برای کمک به رویه سوخت و ساز همواره برنامه ورزشی خود را متنوع کنید. به عنوان مثال در کنار  پیاده روی و دویدن های روزانه خود یکی دو روز در هفته می توانید انجام برخی ورزش های جدید و چالش برانگیز را نیز انجام داده تا با تنوع حاصله به سوخت و ساز بدن کمک کرده باشید.

عدم مصرف آهن و پروتئین کافی – پروتئین به عنوان یکی از اصلی ترین ترکیبات روزانه به شمار می رود که در راستای مصرف موارد غذایی روزانه به راحتی تامین می شود ولی در برخی موارد تفاوتی بین متابولیسم پایدار، شیوه زندگی سالم و مصرف زیاد پروتئین وجود دارد. همواره سعی داشته باشید که در صورت دنبال کردن برنامه ورزشی مصرف پروتئین را در تمامی وعده های غذایی خود بگنجانید.

آهن عنصری بوده که به راحتی در گوشت کم چرب و برخی گیاهان مانند انواع لوبیا و اسفناج یافت می شود. به همین جهت برای قوی نگه داشتن سیستم متابولیسم خود سعی داشته باشید غذا هایی با میزان آهن بالا خورده چراکه از این طریق اکسیژن بیشتری را وارد ماهیچه ها کرده که از طریق رویه سوزاندن چربی را نیز افزایش داده اید.

مصرف زیاد الکل — مصرف یک لیوان الکل نمی تواند خطر مرگ را به همراه داشته باشد. البته این مورد را به یاد داشته باشید که در صورت تکرار هر شب، شما به راحتی متابولیسم خود را مختل می کنید. این نوشیدنی مانع از سوزاندن چربی می شود. اگر مایلید تا بدنی سالم داشته باشید مصرف آب را به جای هر نوع نوشیدنی دیگر در نظر بگیرید. اگر تمایل دارید تا قلبی سالم داشته باشید می توانید به میزانی معقول مصرف شراب قرمز را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

به اندازه کافی نمی خوابید – بدن ما تنها در صورتی به فعالیت های خود ادامه می دهد تا انرژی مورد نیاز را در دست داشته باشد بنابراین تمامی ما نیاز داریم تا برای شارژ باتری خود ساعاتی از شب را به خوابیدن اختصاص دهیم. داشتن خوابی با کیفیت باعث تولید لپتین (Leptin) در بدن می شود، عنصری که در راستای سیر بودن بدن سیگنال هایی را به مغز می فرستد بنابراین خواب کم تر باعث تولید هرچه کمتر این عنصر شده و در نتیجه افزایش مواد مصرفی و اختلال سوخت و ساز بدن به همراه آن رخ خواهد داد. در کنار کم خوابی استرس را از یاد نبرید که تا چه میزان با داشتن تفکراتی بی دلیل می توانید کل سیستم و عملکرد بدن خود را مختل کنید.

Warning: A non-numeric value encountered in /home/madnic/domains/madnic.ir/public_html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 326

افزودن دیدگاه