چطور بی خوابی را درمان و در نتیجه خواب راحتی داشته باشیم؟

0
32

در این میان شما نیاز دارید تا کاری فراتر از شمارش گوسفند ها را دنبال کنید. تمامی افراد در برخی موارد بی خوابی و عصبیت را در شب و به هنگام خواب احساس کرده اند. برخی راهکار هایی وجود دارد که می تواند به عنوان گزینه ای شناخته شده در بین بسیاری دیده شود ولی با بررسی های دقیق و ارائه راهکار های جدید به تعداد کار هایی برای رفع بی خوابی افزوده شده است که برخی می تواند باعث تعجب شما شود.

با توجه به بنیاد خواب ملی (National Sleep Foundation) با در نظر گرفتن برنامه خواب می توان به میزانی این مشکل را برطرف کرد. کسانی که از بی خوابی رنج می برند می توانند با داشتن ساعت های خواب و بیدار شدن مشخص بدن خود را به ساعت های استراحتی که می خواهند عادت دهند.  فعالیت هایی که قبل از خواب انجام می دهید بسیار مهم می باشد. به یاد داشته باشید ساعاتی قبل از خواب کمی ورزش کرده و حرکات مربوط به ریلکسیشن را انجام دهید. دوش گرفتن قبل از خواب نیز می تواند به راحت خوابیدن شما بسیار کمک کند. از بازی با گوشی همراه خود و هر نوع وسیله ای که دارای نور بوده و ذهن شما را درگیر می کند جلوگیری کنید. و مورد دیگر اینکه از جر و بحث های بی مورد با افراد خانواده قبل از خواب به شدت جلوگیر کنید چراکه این مورد می تواند به میزانی چشمگیر برنامه خواب شما را به هم بزند.

فعالیت های فیزیکی نه تنها قبل از خواب بلکه در طول روز به ویژه ورزش هایی که بدن شما را به میزانی بالا درگیر می کند می تواند بسیار کارساز باشد. اگر برنامه ورزش متنوع و سختی دارید سعی کنید از انجام آن قبل از خواب جلوگیری کرده و حداقل یکی دو ساعت قبل از خواب تمامی فعالیت های فیزیکی شدید خود را به پایان برسانید.

ساعت خوردن وعده های غذایی نیز از جمله نکاتی بوده که باید همواره رعایت کنید. به یاد داشته باشید شام و هر نوع خوراکی را تا دو ساعت قبل از خواب خود نوش جان کرده باشید. اگر احساس گرسنگی می کنید سعی کنید از خوراکی های سبک استفاده کرده و اجازه دهید ۴۵ دقیقه گذشته و بعد از آن به تخت خواب خود بروید. اتاق خواب خود را خنک و تاریک نگه دارید. فضای تاریک به مغز شما فرمان می دهد تا هورمون مربوط به خواب که با نام ملاتونین شناخته می شود ترشح کند. این هورمون دمای بدن شما را پایین نگه داشته که این درجه در ساعت های۲ تا ۴ صبح به حداقل خود می رسد. بنیاد خواب پیشنهاد می دهد که دمای اتاق بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سلسیوس تنظیم نگه داشته شود.

با توجه به گفته های دکتر تروکسل (Wendy Troxel) افراد همواره باید به خود آموزش دهند که تخت تنها برای زمانی می باشد که شما احساس خواب می کنید بنابراین باید تمامی افکار مزاحم و نگرانی ها را به هنگام خوابیدن به کلی فراموش کنید. اگر خوابتان نمی آید و دقایقی است که فقط به این طرف و آن طرف می پیچید بنابراین بلافاصله از تخت بیرون رفته و قدم بزنید. البته این مورد را به یاد داشته باشید که به جای بازی با گوشی، خود را با پازل و یا رنگ کردن کتاب های رنگی گرم کنید. پوشیدن جوراب گرم نیز می تواند به عنوان موردی در نظر گرفته شود که به احساس خواب آلودگی شما کمک می کند. یکی از مطالعات صورت گرفته توسط محققان سویسی و درج شده در مجله Nature اظهار داشته است پا های گرم به زود خواب رفتن افراد کمک می کند. گرما دمای بدن را بالا برده و شما را برای خواب آماده می کند.

افزودن دیدگاه