چطور حس مربوط به تنها بودن را از خود دور کنیم؟

0
44
چطور حس مربوط به تنها بودن را از خود دور کنیم؟

“تنها بودن یکی از مواردی بوده که به ویژه بعد از سنی مشخص می تواند روحیه فرد و در نتیجه زندگی او را مختل کند. برای دوری از این حس باید موراردی را اجرایی کرد”

همه ما انسان ها گاها احساس تنهایی می کنیم. البته در برخی موارد این حس نمی تواند کاملا منفی بوده بلکه با حس تنهایی ما می توانیم تا میزانی حس آرامش را نیز داشته باشیم. شاید تصور کنیم ما تنها فردی هستیم که در مورد ظاهر خود نگرانی هایی داشته و یا نمی توانیم با تلاش خود زندگی را جوری که تمایل داریم پیش ببریم. این را باید در همین ابتدا به شما گوشزد کنیم که تصورات شما می توانند تصورات و نگرانی های بسیار دیگر از افراد باشند. دلایل بسیاری برای بروز چنین حالتی در افراد دیده می شود ولی برخی راهکار ها وجود دارد که می توانند به کم تر شدن حالت های منفی کمک کنند.

در ابتدا کلمه تنهایی را برای خود معنی کنید – این مورد را همواره باید به خاطر داشت که تنها بودن به معنی داشتن حس عمیق تنهای مطلق و یا در جمع بودن به معنی خوشحالی و بودن در جمع دوستان نمی باشد. برای بسیاری افراد تنها بودن به معنی داشتن حس آرامش و به دور از دغدغه و شلوغی می باشد. بنابراین در مرحله اول باید مشخص کنید که آیا به دور از جمع هم می توانید احساس خوشحالی کنید و یا در صورت تنها بودن حس بدی را تجربه می کنید.

نیاز خود را برای بودن با دیگران قبول کنید – انسان ها بطور طبیعی اجتماعی بوده و همواره نیاز دارند تا با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند. حتی در صورتی که تنهایی خود را دوست دارید باید این را بدانید که در صورت نداشتن ارتباط با دیگران می توانید پتانسیل مرگ زودرس را در خود افزایش دهید چراکه با این کار سیستم ایمنی بدن خود را نیز دچار مشکل کرده و زمینه را برای بیماری های دیگر فراهم می کنید. بنابراین با برقراری ارتباط با دیگران فرصت های جدیدی را برای خود به وجود بیاورید.

خودتان را سرزنش نکنید – با توجه به آمار به دست آمده افرادی که تنها هستند فرصت زیادی برای فکر کردن در مورد کار های اشتباهی که انجام داده اند را برای خود فراهم کرده اند. سعی داشته باشید حتی اگر تنها هستید به دنبال فعالیت هایی باشید که با انجام آنها افکار مزاحم را از ذهن خود دور کنید چراکه در صورت نداشتن مشغولیتی این مورد می تواند تنهایی را در حد خطرناکی افزایش دهد.

تماس چشمی برقرار کنید – تنها یگ گام ساده می تواند به برقراری روابط صمیمانه و خوشآیند کمک کند و آن برقراری ارتباط با دیگران از طریق چشم است. همواره سعی داشته باشید حتی اگر برای پیاده روی به بیرون می روید به انسان هایی که از کنارتان می گذرد توجه کنید و برای ثانیه ای به آنها نگاه کنید. حتی این نگاه کوچک و ملایم به شما کمک می کند در برخی موارد حس تنهایی را به آرامی از خود دور کنید.

سعی کنید تا در گروه هایی که برای هدف خاصی گرد هم آمده اند عضو شوید – برای مثال می توانید با افرادی که همواره دوست دارند به دیگران کمک کنند قرار هایی گذاشته و با جمع آوری کمک، سالمندان و کودکان نیازمند را ملاقات کنید. حتی می توانید با گروهی از کوهنوردان به کوه رفته و روز خود را با ورزش کردن و برقراری ارتباط با دیگران سپری کنید.

به افرادی که نیاز به کمک دارند کمک کنید – این شیوه می تواند کیفیت دوستی شما را با دیگران بالا برد و به عنوان شروعی برای غلبه بر تنها بودن به شمار رود. اگر به افراد نیازمند کمک کنید هم حس رضایت و هم حسی سرشار از خوشحالی و قدرت را همواره در وجود خود حس می کنید.

از شبکه های اجتماعی به صورتی کارآمد و مفید استفاده کنید – از آنجاییکه شبکه های اجتماعی برقراری ارتباط را آسان کرده اند ولی می توانند همواره زندگی اجتماعی افراد را نیز تا میزانی مختل کرده و شرایطی برای تنها بودن را فراهم کنند. در صورتی که تمایل داشته باشید تا به شیوه ای مفید از این شبکه ها استفاده کنید می توانید با دوستان مجازی خود قرار ملاقات گذاشته و به راحتی هر روز دوستان بیشتری به جمع خود اضافه کنید. همچنین می توانید شبکه افرادی که به فعالیت آنها علاقه داشته دنبال کرده و دوستان بیشتری در زمینه ای که به آن علاقه دارید پیدا کنید.

با غریبه ها خوب رفتار کنید – در صورتی که برنامه ریزی کرده تا روز خود را خوب آغاز کنید سعی داشته باشید تا تمامی مواردی که در اطرافتان دیده می شود را با انرژی مثبتی تجربه کنید. در این مورد، داشتن رفتاری خوب و مودبانه با غریبه ها می تواند شروع خوبی در این مورد به شمار آید. می توانید با جمله هایی مثل: چه لباس زیبایی و یا چه رنگ چشم خوشرنگی کار خود را شروع کنید.

فعالیتی را که به آن علاقه دارید شروع کنید – می توانید به باشگاه ورزشی رفته و در کلاس اروبیک دوستان زیادی پیدا کنید و یا با عضو شدن در یک کلوپ موسیقی به مرور زمان با همکلاسی های خود ارتباط برقرار کرده و حتی کنسرت های کوچکی را تدارک ببینید.

در صورت داشتن پول کافی به مسافرت بروید – در این مورد بهتر است با تور های مسافرتی سفر کنید.

همواره نیازی ندارید تا برای دوری از تنهایی دوستان صمیمی داشته باشید در برخی موارد حتی پرسیدن حال یکی از دوستان قدیمی، همکلاسی و یا همکار می تواند حس خوبی به شما بدهد.

کتابی در مورد زندگی خود بنویسید – وارد کردن احساسان بر روی کاغذ و یافتن راه هایی بهتر برای بیان احساسات می تواند برای روح و روان افرادی که احساس تنهایی می کنند بسیار مفید باشد.

دکوراسیون خانه خود را تغییر دهید – این کار در صورتی که برنامه ریزی شده باشد مغز شما را فعال کرده و تمامی افکار مزاحم را از ذهنتان دور می کند. کار های سازماندهی شده می توانند ذهن را به حالتی سیستماتیک درآورده و در نتیجه جا را برای احساسات بی مورد تنگ کند.

با خودتان دوست باشید – اگر در خانه تنها هستید جلوی آینه رفته و با صدای بلند با خودتان صحبت کنید و از این طریق احساسات درونی خود را در مورد خودتان و اطرافیان و حتی مواردی که شما را آزار می دهند و یا باعث خوشحالیتان می شوند را با خود در میان بگذارید تا نتیجه آرامش بخش آن را تجربه کنید.

لیستی از نیاز های اجتماعی خود ترتیب دهید – شاید در برخی موارد این شیوه تنهایی را در شما افزایش دهد ولی می تواند برای داشتن زندگی بهتر در آینده بسیار مفید باشد. سعی داشته باشید انتظارات خود از دیگران و ویژگی های یک دوست خوب را یادداشت کرده و برای خود پیشنهاداتی فراهم کنید. این مورد را می توانید در راستای مشورت با یک روانشناس به راحتی انجام دهید.

هیچگاه دعوت دوستان را رد نکنید – اگر بنا به هر دلیلی تمایل ندارید که با دوستان خود ارتباط برقرار کرده و دوست دارید خاطرات غم انگیز قبلی را فراموش کنید باید این را بدانید که هیچگاه نیازی نیست با دیگران رابطه ای صمیمانه داشته باشید بلکه در برخی موارد بودن در جمع دوستان و صحبت در مورد مسائل عادی می تواند به رفع حس بد تنهایی شما کمک کند.

شعر بخوانید – همانند گوش دادن به موسیقی، این شیوه می تواند به شما حس آرامشی عجیب دهد. اشعار می توانند حس واقعی شما را به خوبی تفسیر کرده و با ارائه داستان های و مضمون خاص در برخی موارد راهکار های مفیدی به شما پیشنها کنند.

Warning: A non-numeric value encountered in /home/madnic/domains/madnic.ir/public_html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 326

افزودن دیدگاه